Project Tegenlicht
Project TegenlichtHoe maak je belangrijke archieven toegankelijk wanneer de drager en omvang voor grote uitdagingen zorgen?
Het ADVN, het FOMU en KOERS maken samen vijf belangrijke kunststofnegatief-archieven toegankelijk. De archieven van deze vijf fotografen zijn sleutelcollecties bij de drie bewaarinstellingen. Eén voor één belichten ze vanuit een unieke positie verschillende maatschappelijke aspecten in het Vlaanderen van de jaren 1950 tot de jaren 2000, van politiek over cultuur en media tot sport.
Fotografen
Welke archieven?Fotografen Danny Cortier, Herman Selleslags, Werner Vandenberghe, Bart Vandenbroucke en Hendrik Van Lerberghe
Wat
Wat?Fotonegatieven
Een kunststofnegatief heeft een transparante drager en lichtgevoelige emulsie waarmee een fotografisch beeld wordt vastgelegd. Het negatief wordt donker als het aan licht wordt blootgesteld en heeft daarom, in tegenstelling tot een positief, een ‘omgekeerd’ beeld. Van een negatief kun je herhaaldelijk een positief beeld maken zoals een fotoafdruk.
Tegenlicht richt zich vooral op kleinbeeldnegatieven. Dit zijn stroken van 35 mm breed die zich in een cassette bevinden: het fotorolletje.
Waarom
Waarom?Fotonegatieven
- Negatieven zijn kwetsbaarder en minder stabiel dan fotoafdrukken.
- Negatieven moeten koeler bewaard worden dan fotoafdrukken.
- De omvang van negatiefarchieven is meestal groot. Het gaat vaak om volledige filmrolletjes met veel dubbels waarin nog geen selectie gemaakt is van de beste exemplaren.
- Negatieven bevinden zich vaak op stroken die in een kunststof hoes bewaard worden. Of andere materialen zoals pergamijn hoes wat het proces extra hindert omdat je ze ook nog eens uit de hoes moet halen om te kijken wat er op staat. Dit is anders dan een fotoafdruk, die meestal uit één los beeld bestaat.
- Negatieven zijn moeilijker te beschrijven, omdat het omgedraaide negatiefbeeld lastiger te herkennen is dan een positiefbeeld.
Hoe
Hoe?ContactvelmethodeNieuwe manier van digitaliseren
Een eerste nieuwe techniek is het digitaliseren van de hoezen gevuld met negatiefstroken of kortweg negatiefbladen. Gewoonlijk worden negatieven per foto gedigitaliseerd, maar via deze techniek worden ze door het kunststof hoesje heen gedigitaliseerd: dit noemen wij de contactvelmethode.
Door deze methode toe te passen worden er minder beelden gemaakt. Per negatiefblad slechts één beeld in plaats van 36 individuele beelden.
Deze methode is interessant omdat de volgorde van de negatieven in de negatiefbladen inzicht geeft in de werkwijze en het selectieproces van de fotograaf. Fotografen maken vaak contactafdrukken van negatiefbladen, zodat ze een overzicht hebben van de gemaakte beelden. Door de negatiefbladen te digitaliseren hebben we een overzicht van welke beelden zich in het negatiefarchief van de fotografen bevinden en hoe die beelden zich tot elkaar verhouden.
Momenteel worden de beelden gemaakt met een resolutie van 800 ppi. Deze keuze is bepaald samen met meemoo. De resolutie van de beelden moet hoog genoeg zijn om het gewenste resultaat te behalen in de volgende fase van het proces, namelijk de beeldherkenning.
Hoe?BeeldherkenningFase 1: Artificiële intelligentie
Hoe gaat dit in zijn werk?
Vooraf werd een referentieset samengesteld met beelden van personen die relevant zijn voor de organisaties en/of die voorkomen in de inhoudelijke beschrijvingen door de fotografen. Per persoon zijn een vijftal foto’s verzameld, idealiter frontale portretfoto’s in hoge kwaliteit en indien mogelijk ook genomen op verschillende leeftijden. Op basis van deze beelden stelt de software een gezichtsprofiel per persoon op. De gezichtsprofielen van de personen uit de referentieset worden dan vergeleken met de profielen van de personen op de foto’s. Op basis hiervan suggereert het algoritme een persoon uit de referentieset en geeft een waarschijnlijkheidsscore.
Hoe?BeeldherkenningFase 2: Validatie (enkel ADVN en KOERS)
Voorafgaand aan het valideren wordt een ondergrens bepaald. Alle suggesties van beelden met een waarschijnlijkheidsscore lager dan 0.5 (op 1) worden niet opgeladen in Label Studio. De overgebleven suggesties worden daarna één voor één bekeken en geaccepteerd of geweigerd (juist, fout of onduidelijk). In het geval van een verkeerde match kan men ook een andere persoon aanduiden. Tot slot onderzoeken we hoe vrijwilligers ingezet kunnen worden voor de validatie.
Foto uit referentieset
Vijftal foto’s, liefst frontale portretfoto’s in hoge kwaliteit en indien mogelijk ook genomen op verschillende leeftijden
Suggestie identificatie + waarschijnlijkheidsscore
Het programma is 95% zeker dat deze persoon Vic Anciaux is.
Screenshot Label Studio
Screenshot van Label Studio. het programma dat wordt gebruikt voor de validatie van de beeldherkenning.
Validatie
Deze persoon is inderdaad Vic Anciaux.
Submit
Na het aanduiden van juist/ fout/ onduidelijk/ onbekend moet men de validatie per foto doorsturen
Kritische bedenking van het teamKan en mag een erfgoedinstelling zomaar iedereen identificeren?
Bij onbekende mensen rijzen er veel vragen over juridische en privacy-implicaties. Publieke figuren of mensen met een publieke functie mag men identificeren, maar we streven ernaar om binnen Tegenlicht enkel die personen te identificeren die voor ons belangrijk zijn.
+
Het voordeel van werken met identificatie op basis van referentiesets is dat je op voorhand vastlegt wie je wil herkennen en de rest niet wordt meegenomen.
-
Het nadeel van werken met identificatie op basis van referentiesets zijn de gezichtsprofielen die worden gecreëerd. Deze gezichtsprofielen bevatten biometrische gegevens wat vergelijkbaar is met een vingerafdruk. Hier moet dus voorzichtig mee omgesprongen worden.
Conclusie en toekomst
Nog even wachtenDigitale catalogus
Alvast benieuwd naar de huidige collectie van de partners? Klik hieronder verder naar de catalogi van het ADVN, het FOMU en KOERS.
Colofon
ProcesFotonegatievenOorzaak achterstand digitalisering
- Negatieven zijn kwetsbaarder en minder stabiel dan fotoafdrukken.
- Negatieven moeten koeler bewaard worden dan fotoafdrukken.
- De omvang van negatiefarchieven is meestal groot. Het gaat vaak om volledige filmrolletjes met veel dubbels waarin dus nog geen selectie gemaakt is van de beste exemplaren.
- Negatieven bevinden zich vaak op stroken die in een kunststof hoes bewaard worden. Of voor oudere archieven in een pergamijn hoes wat het proces extra hindert omdat je ze ook nog eens uit de hoes moet halen om te kijken wat er op staat. Dit is anders dan een fotoafdruk, die meestal uit één los beeld bestaat.
- Negatieven zijn moeilijker te beschrijven, omdat het omgedraaide negatiefbeeld lastiger te herkennen is dan een positiefbeeld.
ADVNDanny Cortier 54.000 negatieven
De collectie van Dann in het ADVN bestaat uit om en bij de 54.000 negatieven (1968-2000). Naast de klassieke portretfoto's van politieke mandatarissen en vooraanstaanden omvat de collectie ook heel wat actiebeelden over betogingen in Voeren, Komen, Brussel en de Vlaamse Rand.
FOMUHerman Selleslags300.000 negatieven
ADVNWerner Vandenberghe 57.000 negatieven
Het fotoarchief dat Vandenberghe aan het ADVN schenkt, omvat meer dan 57.000 negatieven (1989-2015) en belicht chronologisch aansluitend op Dann een waaier aan evenementen: van IJzerbedevaarten en Guldensporenfeesten tot betogingen van de Vlaamse Volksbeweging.
KOERSBart Vandenbroucke34.000 negatieven
In januari 2021, bij de opstart van Tegenlicht, ontvangt KOERS het fotoarchief van Bart Vandenbroucke. Binnen dit project ligt de focus op de ca. 34.000 foto's die hij in de periode 1986-1999 maakte.